Wat gebeurt er na aanmelding?
Kennismakingsgesprek
Tijdens een vrijblijvend gesprek stellen we samen met uw kind de hulpvraag vast. We bespreken welke zorgen er zijn, wat al wel lukt en welke sterke punten uw kind kan inzetten. Ik geef u een realistisch beeld van wat u van mij kunt verwachten. Op basis hiervan bekijken we of ik de juiste begeleiding kan bieden. Indien nodig kan ik doorverwijzen naar een specialist.
Onderzoek en werkplan
Afhankelijk van de hulpvraag voer ik een didactisch diagnostisch onderzoek uit om de leerproblematiek en de sterke punten met de leerling in kaart te brengen. Indien nodig ga ik in gesprek met de leerkracht, de mentor of de intern begeleider op school. Vervolgens schrijf ik een werkplan met daarin de resultaten van het onderzoek, aandachtspunten voor begeleiding en de concrete doelen en aanpak voor de remedial teaching / bijles. Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs is een didactisch onderzoek meestal niet nodig. We volgen de methode van school en ik bekijk per deelgebied of er hiaten of problemen zijn die extra aandacht behoeven.
Begeleiding
Tijdens de wekelijkse lessen werken we aan de leerstof waarop uw kind uitvalt. Ik sluit zoveel mogelijk aan bij de aanpak op school en zorg voor oefenmaterialen. Indien nodig heb ik contact met de leerkracht om de begeleiding goed af te stemmen. Voor basisschoolleerlingen werk ik met een wekelijks logboek over wat we behandeld hebben en met tips voor begeleiden van het huiswerk. Bij leerlingen in het V.O. zorg ik voor een periodieke update. Door korte lijntjes en regelmatig overleg stemmen we de remedial teaching / bijlessen zo goed mogelijk af op de onderwijsbehoeften van uw kind!
Een werkplan loopt meestal 16-20 weken. Na afloop evalueren we samen de voortgang en geef ik advies over het vervolg: Is doorgaan nuttig en zo ja, welke aandachtspunten zijn er dan voor het vervolg van de begeleiding? Ik maak een nieuw werkplan met doelen en de manier waarop we daaraan gaan werken. Zo weet u precies wat we gaan doen.
Leerlingen erbij betrekken
Ik werk vanuit een oplossingsgerichte, positieve, insteek. Ik betrek leerlingen actief bij het leerproces door samen na te denken over de leerdoelen, hoe je die kunt behalen en wat je daarvoor nodig hebt. We evalueren het leerproces door te reflecteren op de aanpak en eigen verantwoordelijkheid: “Wat heb jij gedaan waardoor het lukte?” en “Wat zijn jouw leerpunten voor het vervolg?” We benoemen ook de sterke punten. Zo werken we aan de leerstof en aan zelfvertrouwen, je competent voelen en motivatie.
Bij de remedial teaching werken we hard, maar is er ook tijd voor gezelligheid, een spelletje, om te praten over leuke dingen of juist over dingen waar je tegen aanloopt. Zo leren we elkaar beter kennen en vertrouwen. Als je goed in je vel zit, gaat het leren beter!
Gesprekken
Wanneer er zorggesprekken zijn op school kan ik daarbij aanschuiven om mee te denken en mijn ervaringen en indrukken van uw kind te delen met het zorgteam. Vaak geeft dat een waardevolle aanvulling, onder andere omdat een leerling in een 1 op 1 situatie andere kwaliteiten en hulpvragen kan laten zien dan in de groep.